Ulus Evi
İç mimari tasarım ve uygulaması KüccüK Architects'e ait olan Ulus Evi projesinde, binanın oldukça eski olması sebebiyleı uzun kirişler tasarımın karar aşamasında belirleyici faktörlerden biri haline gelmiş.
KüccüK Architects, Ulus Evi projesini anlatıyor:
Projeye ince, uzun ve dar olan mutfak bölümünün U şeklinde açılıp salon ile entegre hale getirilmesi ile başlandı. Açılan bölümün bir kısmına bir bar masası yerleştirildi. Depolama alanlarının yetersiz olmasından dolayı bar masasının altı da saklama alanları ile değerlendirildi. Koyu renklerin hakim olduğu mutfak, salonda kullanılan açık renkler bir kontrast oluşturarak birbirinden koparıldı.
Bina oldukça eski olduğu için uzun kirişler tasarımın karar aşamasında belirleyici faktörlerden biri haline geldi. Bar masasının üstündeki kirişin altına gelecek sarkıt şeklindeki bir aydınlatma elemanının fonksiyonel bir çözüm olmayacağı düşünülerek bu alan lineer aydınlatma şeritleri ile çözüldü. Aydınlatma elemanın tesisatı ise şerit şeklinde tasarlanan bir meşe kabuğun içerisine yerleştirildi.
Tasarlanan Çimstone bar masası tezgahı ile bu bölümde baskın bir karakter oluşturuldu. Bar masasının yanına ise masanın devamı niteliğinde bir büfe yerleştirildi. Kirişteki ahşap kabuk devam ettirilerek büfenin rafına dönüşmesi sağlandı. Aynı çözüm bar tezgahı için de uygulandı ve Çimstone malzemesi devam ettirilerek büfenin tezgahı haline getirildi, bu uygulama sayesinde mekanda güçlü bir birliktelik sağlandı. Ayrıca büfenin her rafı aydınlatılarak mekanda bir sanat eseri gibi parlayan bir eleman haline gelmesi sağlandı. Beyaz lake olarak tasarlanan büfe duvarın bir parçası haline getirildi. Kulplarda ise pirinç tercih edilerek tekdüzelik engellendi.
Salondan izlenebilen İstanbul manzarasının bölünmemesi adına doğramalar minimum dikme görülecek şekilde konumlandırıldı ve mekanın referans noktası olarak bu cephe değerlendirildi. Bu nedenle kullanılan ahşap jaluziler ile bu alan güçlendirildi ve gün içerisindeki görsel süreklilik devam ettirildi. Jaluziler doğal tonlardaki keten perdeler içerisine yerleştirildi ve bu şekilde etkisi artırıldı. Yemek masasında ise ham meşe tonları tercih edilerek ahşap jaluzilerdeki farklı tonlar görsel olarak tamamlandı.
Mekanın en can alıcı cephesinin karşısına TV ünitesi yerleştirildi. TV ünitesi kullanılan ahşap çıtalar ile daha baskın hale getirildi. Aynı zamanda depolama gereksinimlerini sağlamak için çıtaların içerisine gizlenmiş bir dolap tasarlandı. En alta ise sıvı yakıt ile kullanılabilecek şömine, bar masasında kullanılan Çimstone malzemesinin içerisine yerleştirildi.
Salonda çok çeşitli aydınlatma elemanları kullanıldı. Salonu çevreleyen gömme ray spotlar ile mekanda sıcak bir ambiyans yaratıldı. Bar aydınlatması ve büfe aydınlatması ile yaratılan bu ambiyans desteklendi. Akşam kullanımı için sıcak tonlarda ışık veren spotlar jaluzilerin üzerine düşürülerek bir derinlik algısı yaratıldı. Ayrıca çift taraflı çalışan spotlar ile duvarlardaki tabloların sınırları belirlendi. Böylece salonun en uzun duvarı dört parçaya bölünerek iki farklı noktada tablo alanları oluşturuldu. Tüm bunların dışında keskin hatlara sahip salonu sakıt küre aydınlatmaların farklı açılarda yerleştirmesi ile mekana bir hareket kazandırıldı. Salonun ortasında başlayan küre aydınlatmalar yemek masasına doğru bir akış halinde yerleştirildi ve aydınlatmanın detayları pirinç malzemeler ile renklendirildi.
Evin genelinde tercih edilen beyaz tonlar ortak banyoya da yansıtıldı ve rektefiyeli düz seramikler ve dolaplar kullanılarak sadelik desteklendi. Mekanı daha hareketli hale getirmek için zeminde petek desenli mermerler kullanıldı ve lavabo arkasına da döndürülerek bütünlük sağlandı. Lavabo altına ise ahşap malzeme kullanılarak doğal tonlar eser miktarda mekana yerleştirildi. Aksesuarlar siyah tonlarda seçildi. Duş bölmesinin içinde Kale Seramik kullanıldı ve kaya görünümlü bir duş nişi oluşturuldu.
Ebeveyn yatak odasında ahşap çıtalı dolapların içerisine yatak yerleştirildi ve maksimum derecede depolama alanı oluşturmak için yatak başlığı dolaplardan oluşturuldu. Dolapların arasındaki açıklık yatak başlığı olarak kullanıldı ve yatak başlığı bilinçli olarak boş bırakıldı. Tavan aydınlatması sarkıt olarak kullanıldı ve yatak başlığında bir sanat eseri olarak aydınlatma elemanı tercih edildi. Giyinme odası bölümü bir koridor şeklinde tasarlandı ve ebeveyn banyosuna referans oluşturdu. Giyinme odasından başlayan terazzo banyoya doğru bir akış halinde tasarlandı ve terazzo duş bölümünün içinde duvara doğru devam ettirildi. Tek sıra beyaz seramik ile tasarlanan ebeveyn banyosunda lavabo mermer kurna olarak kullanıldı ve aksesuarlar parlak krom olarak tercih edildi.
Çalışma odası ise ileride çocuk odasına dönüştürülebilecek şekilde tasarlandı. Evden çalışma durumları göz önünde bulundurularak çalışma masası ve yaşam alanı ihtiyaçları beraber giderildi.